Uverejnené Vložiť komentár

Asertivita a asertívna komunikácia – ako vám môže pomôcť v bežnom živote aj v práci

Asertivita - asertívna komunikácia a asertívne správanie sa

Určite ste už počuli o sile asertivity. Zvládnutie asertívneho správania sa a asertívnej komunikácie má mnoho benefitov. Pomôže vám efektívnejšie dosahovať svoje ciele a zároveň rozvíjať kvalitné vzťahy. Asertivita nie je vlastnosť alebo schopnosť. Je to zručnosť, ktorá sa dá osvojiť a tréningom precizovať. V tomto článku budeme skúmať, ako sa prejavuje asertivita a aké sú výhody pestovania asertívneho správania sa a komunikácie. Pripravili sme pre vás aj niekoľko konkrétnych príkladov, ako vyzerá asertívna komunikácia v praxi a ako sa dajú zvládať aj náročné situácie asertívne.

Asertivita a asertívna komunikácia vám pomôže vyjadriť svoje pocity a pochopiť druhých
Asertivita a asertívna komunikácia vám pomôže vyjadriť svoje pocity a pochopiť druhých

Čo je asertivita

Asertivita je cenná komunikačná zručnosť, ktorá umožňuje jednotlivcom vyjadrovať svoje myšlienky, pocity a potreby jasne a zrozumiteľne, a zároveň s dôverou a rešpektom. Zahŕňa viacero návykov, ako uvedomenie si svojich reakčných vzorcov, zvládanie svojich emócií, zameranie sa na svoje ciele, ovládanie pasívnych agresívnych prejavov, nastavovanie si hraníc a udržiavanie zdravých, vzájomne prospešných vzťahov.

Asertivitu by sme tiež mohli charakterizovať ako schopnosť vyjadrovať sa otvorene, čestne a priamo o svojich názoroch, postojoch a potrebách, zohľadňujúc zároveň práva a pocity druhých. Zahŕňa sebavedomé presadzovanie svojich potrieb a hraníc bez toho, aby sme boli príliš submisívni alebo naopak panovační. Asertivita sa navonok môže prejavovať ako smelosť či sebaistote, v skutočnosti má však korene v sebaúcte a je to efektívna komunikačná zručnosť, ktorá sa dá osvojiť a natrénovať.

Asertívne správanie – ako byť asertívny

Asertívne správanie sa vyznačuje určitými kľúčovými črtami, ktoré ho výrazne odlišujú od agresívneho alebo pasívne agresívneho správania sa. Ak sa správame asertívne, nie sme drzí, nervózni, ani útoční. Nie sme však ani submisívni. Sme skrátka slušní, racionálni a odvážni.

Čím sa líši agresívne a asertívne správanie sa:

  • Jasná a priama komunikácia
    Asertívni jedinci jasne adresujú existujúce problémy a výzvy a priamo vyjadrujú svoje myšlienky a pocity. Svoje postoje formulujú prostredníctvom „ja“, aby manifestovali prevzatie zodpovednosti za svoj pohľad. Neuchyľujú sa k manipulatívnym technikám či intrigám.
  • Aktívne počúvanie
    Asertívne správanie sa zahŕňa aktívne počúvajú druhých s čo najväčšou snahou pochopiť ich postoj. Takisto obsahuje prejavy empatie a porozumenia, pričom však nie je dôvod zdráhať sa vyjadriť svoj vlastný názor.
  • Dôvera a sebaistota
    Asertívni jednotlivci prejavujú dôveru vo svoje schopnosti, názory a rozhodnutia. Táto dôvera pramení z ich skúseností a uvedomenia si svojich vedomostí a svojej hodnoty. Asertívni ľudia nepotrebujú druhých ponižovať ani podkopávať, aby nadobudli sebaistotu.
  • Hranice a rešpekt
    Asertívne správanie sa je charakteristické stanovovaním si hraníc a vyžadovaním ich dodržiavania. Definovanie hraníc pritom neznamená určovať iným, čo by mali či nemali robiť. Hranice si stanovujeme pre seba samých. Hovoria nám, aké správanie sme ochotní tolerovať a voči čomu sa musíme ohradiť.
  • Úcta a vzájomnosť
    Ak sa správame asertívne, prejavujeme druhým ľuďom rešpekt a úctu, a to aj v prípadoch, ak voči nim pociťujeme hnev, nespokojnosť alebo nesúhlas. Tieto dávame najavo jasne formulovanými výrokmi, v ktorých pomenúvame, čo konkrétne sa nám nepáči. Neútočíme však pritom na city, nerobíme osobné invektívy a nesprávame sa neúctivo či arogantne.
Asertívne a agresívne správanie sa nie je to isté - asertívne správanie sa prináša úžitok pre všetky zúčastnené strany
Asertívne a agresívne správanie sa nie je to isté – asertívne správanie sa prináša úžitok pre všetky zúčastnené strany

Asertívna komunikácia

Dalo by sa povedať, že asertívna a efektívna komunikácia je to isté, aj keď asertívna komunikácia v sebe zahŕňa viac vrstiev. Je to vlastne efektívne vyjadrovanie sa, zvládanie konfliktov a vyjednávanie potrieb pri zachovaní dobrých vzťahov. 

Prostredníctvom asertívnej komunikácie vyjadrujeme svoje myšlienky rešpektujúcim spôsobom. Cieľom asertívnej komunikácie je dosiahnuť konsenzus – riešenie prijateľné a prospešné pre všetky zúčastnené strany. Ak dochádza k problémom a konfliktom, asertívna komunikácia je o pochopení stanoviska všetkých strán, vymedzení sa voči ostatným a hľadaní konštruktívneho rozuzlenia.

Asertivita v práci

V profesionálnom prostredí sa s pojmom asertivita stretávame asi najčastejšie. Umožňuje ľuďom komunikovať s istotou, vybudovať si dôveryhodnosť a obhajovať sa. Taktiež im uľahčuje prezentovať svoje nápady, presadzovať svoje profesionálne hranice a efektívne vyjednávať. Jedinci schopní asertívne a efektívne komunikovať si s väčšou pravdepodobnosťou vybudujú úspešné pracovné vzťahy, dosiahnu svoje ciele a často sa sa dostávajú do vedúcich pozícií.

Asertivita vám pomôže vybudovať si v práci dobrú reputáciu
Asertivita vám pomôže vybudovať si v práci dobrú reputáciu

Dynamika na pracovisku zahŕňa rôzne typy osobností a vplývajú na ňu rôzne zaužívané vzorce správania sa a celkovo firemná kultúra. Niekedy môže byť ťažké presadiť sa v takejto spleti. Pozrite sa na nasledujúce konkrétne tipy, ako vyzerá asertivita v práci. Možno vám pomôžu pri najbližšej ťažkej situácii.

Ako vyzerá asertivita a asertívna komunikácia na pracovisku:

  1. Vyjadrite svoj názor a prídite s nápadom
    Nebojte sa prispieť svojím dielom počas stretnutia alebo diskusie. Aktívne počúvajte počas rokovaní alebo brainstormingu a ak vo vás skrsne myšlienka, vezmite si slovo a sebaisto ju odprezentujte.
  2. Trvajte na dodržiavaní hraníc
    Hranice v práci slúžia na ochranu vlastného času, pracovného zaťaženia a dosiahnutia vašich cieľov. Dodržiavanie hraníc v praxi sa môže prejaviť ako odmietnutie úlohy navyše alebo pomoci kolegom, ak vaša vlastná práca ešte nie je hotová. Tak isto môžete vyjednávať o realistických termínoch alebo požiadať o podporu a pomoc, ak je to pre dosiahnutie cieľa potrebné.
  3. Jasne formulujte požiadavky a očakávania
    Jasne komunikute svoje potreby a predkladajte špecifické požiadavky. Uvádzajte, čo potrebujete, v akom rozsahu, dokedy. Nepredpokladajte, že všetci vedia, čo majú robiť a čo od nich potrebujete. Uistite sa, že presne chápete očakávania kolegov a šéfov od vás, aj ostatní chápu tie vaše.
  4. Spätnú väzbu prijímajte a poskytujte konštruktívne
    Poskytovanie a prijímanie spätnej väzby medzi asertívnymi ľuďmi prebieha s rešpektom a s dôrazom na hľadanie riešenia. Poskytujte spätnú väzbu, ktorá je špecifická, zameraná na konkrétne správanie sa alebo výkon a prináša návrhy na zlepšenie. Ak ste na strane prijímateľa, spätnú väzbu si vypočujte a zamyslite sa nad ňou. Prijmite ju ako dar, príležitosť naučiť sa niečo nové a zlepšiť sa.
  5. Zachovajte si chladnú hlavu – pri konfliktoch obzvlášť
    Skúste si predstaviť, že máte aj v živote k dispozícii klávesu “Pause”. Ak cítite, že vo vás vyvoláva situácia emóciu – zlosť, agresivitu, zúrivosť, pocit krivdy – stlačte v hlave toto tlačidlo a doprajte si pár sekúnd. Predýchajte. Upokojte sa. Po prekonaní prvého návalu sa začnite sústrediť na to, prečo konflikt vznikol. Klaďte čo najviac otázok, aby ste pochopili stanovisko protistrany. Potom, vyzbrojení kľudom a informáciami, môžete prejsť k protiargumentácii.
  6. Pri vyjednávaní hľadajte spoločné úspechy
    Hoci by sa mohlo zdať, že úspešný vyjednávač je ten, kto druhú stranu pokorí a vyjde z rokovania víťazne, prax je tomu na míle vzdialená. Ak chcete mať dlhodobo prospešné obchodné a pracovné vzťahy, pri rokovaniach by ste mali vždy hľadať spoločnú reč a vzájomný úžitok. Schopnosť asertívne vyjednávať znamená síce neochvejne argumentovať svoju pozíciu, no zároveň nájsť také riešenie, ktoré je tým najlepším nielen pre vás, ale aj pre vášho partnera v rokovaní a pre organizáciu alebo organizácie, pre ktoré pracujete.
  7. Stojte si za svojím
    Asertívna komunikácia znamená obhájiť samého seba v práci. Vaše názory a postoje majú hodnotu a vy nemáte dôvod ich sami znižovať. Rovnako tak vaše očakávania v rámci ohodnotenia, pracovných podmienok či kariérneho postupu sú hodné artikulácie a argumentácie.
  8. Snažte sa pochopiť, čo potrebujú druhí
    O aktívnom počúvaní sme si už hovorili. Skúste ho využiť v praxi, či už pri kolegoch, nadriadených či podriadených. Človek má jedny ústa a dve uši – to o niečom vypovedá. Ak nerozumiete perspektíve druhej strany, nebojte sa klásť čo najviac otázok, aby ste ju lepšie pochopili. Získané informácie potom využite pri práci a pri vytváraní prostredia, v ktorom sa spoločne dosahujú úspechy.
  9. Buďte čestní a úprimní
    Nemusíte každému povedať “áno”. Ak pracovnú úlohu nestíhate alebo vám chýbajú zručnosti, otvorene to komunikujte a argumentujte. Netvárte sa, že všetko je v pohode, až kým to nepraskne. Problémom sa pozerajte do očí a bez zdržania ich adresujte. Proaktívnym prístupom k problémom predídete konfliktom a budujete si reputáciu zodpovedného a dôveryhodného človeka. 
  10. Buďte rozhodní
    Nebojte sa prijať rozhodnutie a prevziať zaň zodpovednosť. Kto nič nerobí, nič nepokazí, ako sa hovorí. S dostupnými informáciami prijímajte vždy tie najkvalifikovanejšie rozhodnutia a komunikujte, čo vás k nim viedlo. Vybudujete si tak rešpekt a vaše názory budú častejšie vypočuté.

Asertivita v súkromnom živote

Otvorený dialóg je základom zdravých vzťahov aj v osobnom živote. Asertivita hrá v tomto ohľade kľúčovú úlohu. Asertívna komunikácia v rodine, medzi priateľmi či v partnerských zväzkoch je o vytváraní harmónie prostredníctvom vzájomného porozumenia, atmosféry prijatia a pochopenia a úprimných, otvorených vzťahoch. Podporuje zdravé sebavedomie, buduje pocit zázemia a útočiska a pomáha kreovať pevné prepojenie medzi ľuďmi. 

Ako vyzerá asertivita a asertívna komunikácia v súkromnom živote:

1. Spoznajte svoje potreby a dajte o nich vedieť
Nájdite si chvíľu čas a zamyslite sa nad svojimi potrebami a túžbami v živote. Môže ísť o malé veci, ako napríklad hodinu denne si v tichosti čítať, až po veľké životné plány. Je nerealistické očakávať od druhých, že budú vaše potreby rešpektovať, ak ich sami nemáte pomenované. Ak už máte jasno, tieto potreby ostatným jasne a láskavo komunikujte.

2. Uvedomujte si svoje pocity a hovorte o nich
Buďte si vedomí svojich emócií, myšlienok a presvedčení. Všímajte si, ako ovplyvňujú vašu komunikáciu a správanie sa. Omnoho ľahšie rozpoznáte situácie, v ktorých môžete byť skĺzavať do nepríjemného správania sa či agresie. Vedome tieto negatívne vzorce potlačte a reagujte asertívne. Uvedomte si príčinu vášho nepokoja (hlad, únava, nervozita, strach, smútok) a pokojne dajte ostatným najavo, čo vám práve bráni byť tou najlepšou verziou seba samého.

3. Hovorte o sebe a používajte “ja”
Keď sa vyjadrujete, používajte výroky „ja“, aby ste demonštrovali prevzatie zodpovednosť za svoje myšlienky a emócie. Povedzte napríklad: „Cítim sa rozrušený, keď…“ alebo „Znervózňuje ma …“ namiesto toho, aby ste obviňovali alebo kritizovali ostatných. Podporuje to otvorenú a nekonfliktnú komunikáciu. Ostatní sa vám budú snažiť viac vyjsť v ústrety a pomôcť vám, než ako keby sa cítili dotknutí vaším útokom a mali by chuť sa brániť. 

4. Stanovte si hranice
Nielen na pracovisku, aj v osobnom živote sú nesmierne dôležité osobné hranice. Ak ich niekto prekročí, odkomunikujte to a vysvetľujte, prečo narušenie vášho času, osobného priestoru, hodnôt alebo presvedčenia pre vás nie je prijateľné.

5. Venujte pozornosť druhým
Ak s niekým trávite čas, venujte im svoju plnú pozornosť. Nechajte ich vyrozprávať sa, neprerušujte ich, skutočne sa snažte pochopiť ich pohľad, starosti či radosti. Ukážete tým rešpekt a ľahšie pochopíte ich potreby, čo vám pomôže pri budovaní efektívnejšej komunikácie a kvalitnejšieho vzťahu.

6. Ak treba, povedzte „nie“
Naučte sa povedať „nie“ bez pocitu viny alebo prehnaného vysvetľovania. Pochopte, že je v poriadku odmietnuť návrh alebo pozvánku, ktoré vám nevyhovujú. Ak je to vhodné, ponúknite alternatívne riešenia, ale ostaňte vo svojom rozhodnutí pevní.

7. Sebapresadenie sa dá naučiť
Každý z nás – niekto len občas, iní stále – sa pristihnú pritom, že sa snažia urobiť druhým radosť na úkor seba. Ideme na film, ktorý nás nebaví, ale vybrali si ho iní, alebo ideme von s kamarátmi, aj keď chceme byť doma. Presadenie sa je však návyk, ktorý sa dá nacvičiť. Pravidelne sa presadzujte v malých situáciách, aby ste si vybudovali sebadôveru. Začnite s malými scenármi, ako je vyjadrenie vašich preferencií pri robení si spoločných plánov alebo pri menších konfliktoch. Postupne sa prepracujte k náročnejším situáciám a neskôr zistíte, že si viete život zariadiť podľa seba bez toho, aby sa vaše okolie cítilo ochudobnené alebo ukrátené. 

8. Pracujte so svojimi emóciami
Nájdite si zdravé spôsoby, ako zvládať svoje emócie. Existuje viacero pozitívnych návykov, ktoré prospievajú duševnému zdraviu a zvyšujú tak kvalitu života a vzťahov. Dychové cvičenia, pohyb na čerstvom vzduchu, fyzická námaha, vedenie si denníka. Nájdite to, čo vám vyhovuje najviac udržiavať sa v psychickej pohode. Tá sa potom prejaví vo forme pokojného vystupovanie počas asertívnych rozhovorov a zvládania ťažkých situácií. Ľahšie potom odhalíte, že vás situácia vháňa do neželaného vzorca správania, a môžete s tým niečo urobiť.

Asertivita prináša kvalitné, otvorené a autentické vzťahy v súkromnom živote
Asertivita prináša kvalitné, otvorené a autentické vzťahy v súkromnom živote

9. Vytvorte si podpornú skupinu
Obklopte sa rodinnými príslušníkmi a priateľmi, ktorí rešpektujú vaše autentické ja. V živote je dôležité mať ľudí, ktorí vám prajú. Síce sa hovorí, že v núdzi spoznáš priateľa, no rovnako to platí aj o dobrých časoch. Práve keď sa vám darí môžete zrazu zistiť, že nie všetci sa z vašich úspechov a z vášho rastu tešia. Takýchto toxických ľudí v živote nepotrebujete. Čo potrebujete, je tím roztlieskavačov a fanúšikov.

10. Starajte sa o seba
Keď sa cítime dobre, sme vždy lepšou verziou seba samého, než ako keď sme strhaní, unavení alebo vystresovaní. Dbajte na rovnováhu medzi fyzickým, duševným a emocionálnym zdravím. Ak sa budete cítiť dobre vy, omnoho ľahšie sa postaráte o to, aby sa cítili dobre aj ľudia okolo vás.  

Asertívna komunikácia – príklady

Ako znieť viac asertívne? Aby sme neboli len utopení v teórii, pripravili sme si pre vás konkrétne príklady asertívnej komunikácie. Nižšie prinášame dve verzie rovnakých výrokov. Prvá verzia je vždy submisívna alebo pasívne agresívna, druhá verzia prináša alternatívu toho istého vyjadrenia v asertívnej komunikácii. Vidíte tie drobné, a pritom významné rozdiely? Skúste sa zamyslieť, či si náhodou vaším vlastným spôsobom reči neznižujete svoju hodnotu a nepodkopávate význam vašich slov. Inšpirujte sa týmito príkladmi asertívnej komunikácie pre sebavedomejšie, istejšie a smelšie vystupovanie.

– Neviem, čo si o tom budete myslieť, možno je to hlúposť, no napadlo mi ….
+ Mám takýto nápad.

– Nehnevajte sa, dúfam, že nevyrušujem.
+ Ďakujem, že ste si našli čas.

– Je to len môj názor.
+ Mám na to takýto názor.

– Teraz ste ma zaskočili, neviem na to odpovedať.
+ To je zaujímavá otázka. Zistím podrobnosti a dám vám vedieť.

– Mohla by som sa pokúsiť.
+ Pustím sa do toho a dám vedieť, ak budem potrebovať pomoc.

– Asi sa vám to nebude páčiť, ale pozrite si tento návrh …
+ Toto je môj návrh, rada by som si vypočula váš názor.

– Vieš čo, neviem, nejak sa mi nechce, vy všetci idete?
+ Ďakujem, že ste na mňa mysleli. Tentokrát budem musieť odmietnuť.

– Nevidíš, že sa topím v robote? Čo odo mňa ešte chceš?
+ Žiaľ, aktuálne som plne vyťažená a nemám kapacitu na ďalšie pracovné úlohy. Ak by to počkalo, môžem sa na to pozrieť neskôr.

– To je blbosť.
+ Rešpektujem, že toto je tvoj názor. Ja mám na to úplne iný pohľad. Chceš sa o tom porozprávať?

– Ako sa to so mnou rozprávaš? Čo si o sebe myslíš?
+ Možno si to tak nemyslel, no tvoje stanovisko vyznelo dosť urážlivo a dotklo sa ma. 

– Je mi to ľúto, ospravedlňujem sa. Máte pravdu.
+ Rozumiem vašim pocitom, máte na ne plným právom nárok. No ak si vypočujete môj návrh, môžeme spolu nájsť riešenie.

– Je to veľmi pekné.
+ Páči sa mi to. Toto sa ti naozaj veľmi podarilo.

– Sushi je hnus, nemôžeme ísť na obed inam?
+ Ja sushi nemusím, ale pokojne choďte bezo mňa.

– Nemohla by si pridať? Takto to v živote nedokončíme.
+ Vidím, že do toho dávaš veľa úsilia, no mám pocit, že týmto tempom to nestihneme.

– Tak toto sa nedá zvládnuť, je to zle naplánované, to je priam nemožné.
+ Rozumiem, že je pre vás tento projekt veľmi dôležitý. Vidím však, že rozpočet a časový rámec nie je dostatočný. Mohli by sme sa porozprávať o tom, ako to realisticky uskutočniť?

– Prečo ste nestihli toto zadanie načas?
+ Vidím, že sa vám nepodarilo splniť všetky úlohy v dohodnutom termíne. Mohli by ste mi vysvetliť, čo je príčinou?

– Som plne zavalená a určite nemám záujem robiť nadčasy, dajte to niekomu inému.
+ Aktuálne zadania mi napĺňajú môj pracovný čas na 100 %. Môžeme sa na ne spolu pozrieť a prehodnotiť priority, aby som to mohla zaradiť, alebo by sme sa mohli porozprávať o ohodnotení práce nadčas.

– Ak sa vám to nepáči, ja to prerobím. Jasné, zapracujem vaše pripomienky, určite, okamžite.
+ Tento návrh som pripravila podľa svojho najlepšieho vedomia na základe mojich dlhoročných skúseností. Rada zohľadním vaše vstupy, no dovolím si vás upozorniť, že to môže ovplvniť celkový výsledok.

– Je mi to ľúto, asi som sa pomýlila. Ani neviem, prečo by to mohlo nesedieť. Ospravedlňujem sa, skontrolujem to a opravím to.
+ Čísla som si opakovane dôkladne prekontrolovala. Mohli by ste mi, prosím, ukázať, čo konkrétne sa vám nezdá?

– No dobre, tak si rob, čo chceš. Mne je to jedno.
+ Rozumiem, že chceš ísť v sobotu do kina. Ja by som bola radšej na čerstvom vzduchu. Čo keby sme si cez deň urobili každý svoj program a večer môžeme vymyslieť niečo spoločne.

– Nemáš pravdu.
+ Nesúhlasím s tebou.

– Mohol by si ma prestať znervózňovať?
+ Prepáč, ale keď nahlas telefonuješ, vyrušuje ma to pri práci. Mohol by si ísť do inej izby alebo von?

– Stále robíš len neporiadok, si úplný bordelár.
+ Mohli by sme si dohodnúť spoločné pravidlá, kam budeme ukladať svoje veci a ako si rozdelíme upratovanie v domácnosti?

– Správaš sa ako malé decko.
+ Veľmi ma štve, keď uprostred rozhovoru odídeš. Mohol by si, prosím, ostať, aby sme si mohli problém vydiskutovať?

– Vôbec sa nevieš slušne správať, musím sa za teba hanbiť.
+ Nepáči sa mi, keď sa vyjadruješ vulgárne. Rád by som ťa poprosil, aby si sa vyjadrovala slušne.

– Aha, ja som myslel, že pôjdeme na víkend k našim. No dobre, tak keď chceš, tak môžeme ísť na kúpalisko.
+ Sľúbil som našim, že ich navštívime. Nevedel som, že máš iné plány. Čo keby sme našli spôsob, ako stihnúť oboje?

– Ja sa na to vykašlem, na všetko som tu sama, nikto mi nepomáha.
+ Cítim sa vyčerpaná, keď je celá ťažoba domácich prác len na mne. Som z toho nervózna a mám tendenciu sa hnevať. Potrebujem, aby sme si úlohy v rodine podelili, alebo zvážili externú výpomoc.

– Jasné, objednaj akú donášku chceš, ja zjem všetko.
+ Ja by som si dal len niečo ľahké, pokojne objednaj, odkiaľ chceš, a mne vezmi šalát.

– Aj tak si vždy urobíte po svojom, prečo by som sa mal obťažovať?
+ Aj ja mám nejaké nápady. Rád vám ich odprezentujem.

– Prepáčte, mohli by ste to rádio trochu stíšiť?
+ Tá hlasná hudba ma vyrušuje, neviem sa sústrediť. Ocenil by som, ak by ste to mohli stíšiť.

– Neviem, urob, ako myslíš, že je najlepšie.
+ Premýšľala som, ako to urobiť najlepšie. Môžme to predebatovať.

– Nie je to vôbec žiadny problém, zabudni na to.
+ Rád by som s tebou prebral, čo sa stalo, pretože je to pre mňa dôležité.

– Prepáč, ak ťa môj názor obťažuje. Už nič nepoviem.
+ Mám na to úplne iný názor, no cením si, že sa o tom môžeme otvorene porozprávať. Pokúsim sa ti vysvetliť moje východiská a potom mi povieš, čo si o tom myslíš.

– Výborné, takže tu môžem teraz trčať do večera a dokončovať prezentáciu a manželka sa so mnou o chvíľu rozvedie.
+ Mám dnes iné záväzky, môžem ostať len o hodinu dlhšie, potom už musím ísť. Mohli by sme nájsť alternatívne riešenie, ako to zvládnuť?”

– V pohode, kašli na to, zvládnem to sám.
+ Cením si tvoj záujem pomôcť, určite sa rád ozvem, ak budem potrebovať.

– Ako je možné, že sú v tej správe gramatické chyby? Ani ste to po sebe neprečítali?
+ Gramatické chyby v správe pôsobia veľmi neprofesionálne. Prekvapilo ma, že sa tam objavili a rád by som sa s vami porozprával, ako k tomu došlo. Pracovali ste pod tlakom alebo ste nemali čas po sebe text prekontrolovať?

– Prosím vás, pripadá vám normálne, že prídete do práce na desiatu a idete si hneď do kuchynky robiť kávu, ktorú potom ešte pol hodinu pijete pri rozhovore s kolegami?
+ Všimol som si, že do práce prichádzate neskôr, ako je dohodnutých 9.00. Okrem toho sa zdržujete pri neformálnych rozhovoroch. Ja rozumiem, že aj vzťahy na pracovisku sú dôležité, no nemôže to byť na úkor vášho pracovného výkonu. Za takýchto okolností nebudem môcť rešpektovať, že nestíhate dodávať podklady načas.

– Nechcem ťa otravovať, asi si veľmi vyťažený dôležitými úlohami. Potreboval by som len jednu službičku, ale ak nemáš čas, tak nič.
+ Potrebujem pomôcť s touto úlohou a viem, že si v tom špička. Kedy by si mal na mňa čas?

– Je mi to ľúto, ja som nevedel, že to takto príšerne dopadne. To som naozaj nechcel, cítim sa hrozne. Bože, to je trapas. Ja sa nabudúce radšej na všetko vykašlem.
+ Rozhodoval som sa na základe situácie, ktorá v tom čase bola aktuálna a toto riešenie sa javilo po zvážení všetkých pre a proti ako najschodnejšie. Aktuálne sa však podmienky zmenili, čo vyústilo do aktuálneho problému. Poďme sa pozrieť na to, ako z toho von.

S asertivitou a efektívnou komunikáciou sa viaže kameň lapis lazuli, ktorý tiež symbolizuje sebavedomie a úspech.

Asertívna a efektívna komunikácia

Asertivita je silná zručnosť, ktorá zlepšuje komunikáciu, vzťahy a osobný rast. Inšpirovali sme vás osvojiť si ju? Prijatím asertívneho správania sa a asertívnej komunikácie sa budete môcť vyjadrovať prirodzene, nastavovať si hranice a prechádzať medziľudskou dynamikou s istotou a rešpektom. Či už v súkromnom alebo pracovnom živote, zvládnutie asertivity vám otvára svet plný príležitostí na osobný a profesionálny rast.

Pamätajte, že asertivita je zručnosť, ktorá sa dá naučiť a kultivovať praxou. Krok po krôčiku si môžete osvojiť základné návyky a sledovať, ako vaše nové schopnosti pretvárajú vaše interakcie, vzťahy a celkovú pohodu.

Na naše sebavedomie a schopnosť sebaisto vystupovať v neposlednom rade vplýva aj náš vzhľad. Keď cítime, že naše oblečenie hrá v náš prospech, smelý prejav nám ide akosi ľahšie. Prečítajte si, ako dostať svoj šatník pod kontrolu a vybudovať si efektívnu kapsulu oblečenia do práce.

Dokonale elegantné šperky pre váš profesionálny vzhľad zase nájdete tu.
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *